The Face of NOMAD

The Face of NOMAD®

De creatie van het huidige NOMAD-logo begon met een eenvoudig, herkenbaar letterontwerp. Het merk vond na een paar jaar dat de letters iets nodig hadden om de ‘nomadic spirit’ te vangen. Toen nog beginnend ontwerper Dolf Dijkstra ging voor NOMAD op zoek naar inspiratie. Na een zoektocht door de stoffige hoeken van een bibliotheek, stuitte hij op een afbeelding van een Touareg-gezicht. Het leek een perfecte match met het merk NOMAD en werd snel opgenomen in het ontwerp. In de loop der jaren is het logo geëvolueerd en verfijnd tot het herkenbare embleem dat we vandaag zien. Het is een testament van de duurzame identiteit van het merk als symbool van verkenning en avontuur.

Het prille begin

NOMAD begon als dochtermerk van slaapzakkenfabrikant Polydaun. Na vele successen splitste NOMAD zich af als los merk, met als logo de gele, ronde letters. Deze letters werden op de drie allereerste NOMAD slaapzakken gebruikt: de ‘Blazer’, de ‘Hike’ en de ‘Mistral’. 

 

Het merk vond na een paar jaar dat de letters iets nodig hadden om de ‘nomadic spirit’ te vangen.

Een nomadisch logo

Ontwerpen zonder internet was een hele uitdaging. Dat gold ook voor voormalig werktekenaar Dolf Dijkstra, die als 22 jarige stagiair bij reclameadviesbureau De Vlieger in Zevenaar begon. We spraken hem over het ontwerp van het tweede NOMAD logo.

 

De opdracht was om de ‘nomadische geest’ van het merk te vangen in een illustratie. Iets met kamelen, rondtrekken, de woestijn… Dolf dook de lokale bibliotheek in en kwam er weer uit met een stapel boeken over nomaden en het woestijnleven. Een heleboel overtrekken, schetsen en een jaar verder, kwam Dolf tot een aantal tekeningen die werden gepresenteerd aan de interne organisatie. Zijn voorstellen werden gelijk opgepikt en uiteindelijk leidde dit tot het aangenomen logo van NOMAD.

Onwards

Vandaag de dag wordt Dolf’s toevoeging van het Touareg gezicht nog steeds gebruikt, al zijn de lijnen hier en daar wat strakker getrokken. Ook hebben de NOMAD letters een verandering doorgemaakt. In 2007 ontstond hiermee het logo zoals je die hierboven ziet. Met de tijd mee, maar wel nog steeds met dezelfde nomadische essentie. 

 

11 jaar later, in 2018, gaat het logo – samen met de gehele NOMAD identiteit – door een rebranding. De kleur geel wordt feller gemaakt en ‘I AM NOMAD’ wordt de inmiddels bekende tagline. Met dit logo en deze tagline zorgt het merk voor herkenning: waar je ook naartoe op reis gaat, met de premium producten van NOMAD, bén je NOMAD. De van oudsher avontuurlijke geest van het merk is – en blijft – hiermee springlevend.